Det tilrettelagte miljøet
I Montessoriopplæringen snakker vi ofte om det tilrettelagte miljø.
Dette innebærer at læringsmiljøet skal være tilpasset de ulike aldersgruppene, og at det til enhver tid skal være tilgjengelig læringsmateriell som omhandler temaet for akkurat denne perioden. Elevene skal lære seg å ta vare på miljøet rundt seg og vente på tur. Elevene har også arbeidsoppgaver med å vanne planter, ta ut søppel, tørke støv og rydde. Når det er ryddig og ordentlig rundt en, blir det også ryddigere i hodet.
Også alle mennesker i klasserommet er en del av det tilrettelagte miljøet, og respekt for alle og alt ligger tungt i måten vi lærer opp elevene på.
Fordi elevene i stor grad kan velge hva de ønsker å arbeide med, og hvordan, inneholder det tilrettelagte miljøet mange ulike arbeidsstasjoner. Elevene kan arbeide på gulv, på pulter, på grupperom, sammen eller alene. Vi tror ikke det er naturlig for elevene å sitte stille i lange perioder av gangen, så miljøet er tilrettelagt for bevegelse i øktene.
Under ser du bilder fra det tilrettelagte miljøet ved Snåsa Montessoriskole.