Unik metode

Helhetlig tilnærming til barnet

Det primære målet for et montessoriprogram er å hjelpe hver enkelt elev til å nå sitt fulle potensiale på alle områder i livet. Aktivitetene fremmer utviklingen av sosiale ferdigheter, emosjonell vekst og fysisk koordinasjon i tillegg til kognitiv forberedelse for senere studier.

 

Den helhetlige studieplanen, under ledelse av en spesialutdannet lærer, lar barnet få erfare gleden ved å lære, gir det tid til å ha glede av prosessen, og sikrer utvikling av selvaktelse. Den helhetlige tilnærmingen gir erfaringene som barnet bygger sin egen kunnskap på.

 

Det tilrettelagte miljøet

For å muliggjøre selvstyrt læring, må hele læringsmiljøet - klasserommet, lærematerialet, samværsformene og atmosfæren være støttende for eleven. Læreren skal sørge for de nødvendige ressursene, inkludert muligheten for eleven til å fungere i et trygt og positivt miljø. Læreren og eleven skaper sammen et gjensidig forhold basert på tillit og respekt, som fremmer selvtillit og vilje til å prøve nye ting.

 

Montessorimateriellet

Maria Montessoris observasjoner av hva slags ting barn liker å holde på med og stadig kommer tilbake til, førte til at hun laget en rekke materiell som spiller på flere sanser, samtidig som de er trinnvise og selv-korrigerende. 

Læreren

Opprinnelig ble læreren kalt "veileder". Montessorilæreren fungerer som tilrettelegger av læringsmiljøet, er en ressursperson, en rollemodell, en som viser frem materiell og metoder, skriver ned dokumentasjon og er en nøye observatør av barnets oppførsel og utvikling. Læreren skal fremme læring. For å bli godkjent som montessoripedagog må man i tillegg til lærerutdanning gjennomgå montessoriutdanning på høyskolenivå og et år med elevundervisning under veiledning. Utdanningen er spesialisert for de ulike aldersgruppene og deres utviklingstrinn.