Introduksjon av materiellet
Den viktigste måten barna blir introdusert til materiellet i klasserommet på, er gjennom en nøye presentasjon. En presentasjon blir gjennomført av læreren ved at han/hun rolig og nøyaktig bruker materiellet på den tiltenkte måten, mens ett eller en gruppe av barn observerer. Unødvendige ord og bevegelser skal unngås under en demonstrasjon. Aktiviteten blir delt opp i trinn, for å øke forståelsen, slik at det er størst mulig sjanse for at barnet skal lykkes når det selv skal bruke materiellet. Et spesielt interessant moment kan trekkes fram for å tiltrekke barnet til materiellet.
Iblant kan det være riktig og ønskelig fra lærerens side å instruere barnet direkte. Dette vil vanligvis skje i enkelttilfeller etter at gjentatte konsentrerte arbeidsøkter med materiellet har blitt observert. Læreren kan da på nytt presentere øvelsen for å vise variasjoner eller påbygninger, eller for å hjelpe barnet med å lære begrepene som brukes.